In hoeverre zijn onze escape rooms geautomatiseerd?

Wij krijgen van onze escapers verschillende vragen. Een vraag die vaak terugkomt is of de gamemaster zelf manueel het spel moet opvolgen en ‘aan de knoppen moet zitten’ om in de room bepaalde zaken te laten gebeuren, of dat dat allemaal automatisch gaat. De vraag is dus in hoeverre onze escape rooms geautomatiseerd zijn?

Onze escape experiences zijn 100% geautomatiseerd.

Om dat te verwezenlijken zijn in de hele experience meer dan 100 sensoren verborgen: reed switches, micro switches, rfid sensoren, bewegingssensoren, drukknoppen, alarmmatten, metaaldetectoren, lichtsluizen, lichtsensoren… De signalen van die sensoren komen binnen in 1 centraal systeem. Dat systeem zet de inputsignalen van de sensoren volgens een bepaalde (puzzel)logica om in outputsignalen. Die outputsignalen zorgen er dan weer voor dat op het juiste moment bijvoorbeeld een licht aan- of uitgaat, een deur opent, een geluidje afspeelt, een motor aangaat, een licht van kleur verandert, een deurtje opengaat, een actuator opent of sluit, een video afspeelt, …

BEFEB logo
Het zou erg moeilijk zijn de gamemaster alles manueel te laten opvolgen en zonder sensoren te werken.
Ten eerste zouden er dan erg veel extra camera’s in de room moeten hangen om alles echt heel goed te kunnen zien, en ten tweede zou dit voor de gamemaster een hachelijke, stressvolle onderneming zijn. Daarnaast wil je als speler als je een puzzel oplost, direct een bevestiging krijgen. Als die bevestiging pas een aantal seconden later komt, omdat de gamemaster manueel een go moet geven, dan verloopt alles iets minder vlot, en dat voel je. Dat is zoals een game op je PC spelen waarbij telkens als er iets gebeurt, je PC even hapert. Dan zorgt voor een minder fijne spelervaring. Dat vermijden we dus door alles automatisch te laten lopen: als jij een puzzel oplost, merk je daar 1 milliseconde later het resultaat van.

Moet de gamemaster dan helemaal niets doen tijdens het spel?

De gamemaster volgt het spel uiteraard nauwkeurig op. De hoofdtaak van de gamemaster is de spelers in de room een zo fijn mogelijke tijd laten beleven. De gamemaster heeft daar erg veel impact op door op het juiste moment de juiste tip te geven. Daarnaast is het helaas steeds mogelijk dat na verloop van tijd een bepaalde sensor beslist te stoppen met werken. Op dat moment kan de gamemaster manueel ingrijpen, zodat het spel verder loopt, zonder dat de spelers daar iets van merken. Om dit zo veel mogelijk te vermijden, gebruiken wij enkel sensoren van industriële kwaliteit, die ook gebruikt worden in de productieketen van geautomatiseerde fabrieken bijvoorbeeld. Alles kan stuk, maar deze onderdelen zijn van erg goede kwaliteit, en gaan jaren mee zonder één hapering.
 
Wil je dat wel eens vanop de eerste rij ervaren? Boek vandaag nog jouw escape experience!